Når man stresser belastes kroppen på en måte som kan føre til at eksemet blusser opp. Samtidig kan utslettet, kløen og den dårlige nattesøvnen skape stress, som igjen kan forverre eksemet. Når man blir bevisst hvordan stresset påvirker sykdommen, vil man også bli motivert til å håndtere stresset bedre.

Positivt og negativt stress

Man skiller mellom stress som virker positivt og negativt. Mens mildere former for stress kan virke fysisk og psykisk stimulerende (som for eksempel fysisk trening og utfordrende arbeid), vil langvarig stress være helseskadelig både fysisk og psykisk. For en med atopisk eksem kan det altså være avgjørende for om eksemet blusser opp igjen.

Hva skjer med kroppen når vi stresser?

Det som skjer når vi stresser er at amygdala som ligger i tinninglappene i den eldre delen av hjernen, sender stressbeskjeder til hippotalamus. Hippotalamus påvirker vår tenkning via det sympatiske nervesystemet. Det sender signaler ned til binyrene som igjen sender stresshormoner ut i blodet. Et av disse stresshormonene er kortisol.

Stress kan virke forstyrrende på immunforsvaret, som hos atopikere «allerede» er i ubalanse.

Tips for å redusere stress

  • Sørg for at du ikke har det for travelt. Bruk kalender og planlegg viktige aktiviteter og tidsfrister noen uker i forveien.
  • Del oppgaver inn i grupper og prioriter disse. A-oppgavene må du gjøre med en gang. B kan du utsette til i morgen eller en annen dag, mens C er oppgaver du kan gjøre senere denne uka eller i neste uke.
  • Ta pauser når du gjør lekser, arbeider eller konsentrerer deg om viktige oppgaver. Reis deg, gå litt rundt og drikk litt vann. Tøy gjerne ut så musklene slapper bedre av.
  • Spenn og slapp av i musklene. Avslapningen skal vare dobbelt så lenge som du spenner. Dette vil gjøre det enklere å huske og kjenne igjen hvordan musklene skal føles når de av slappet.
  • Pust rolig når du kjenner deg stresset. Pass på at du puster godt inn i begge lungene og at magen beveger seg mer enn brystet. Hold gjerne en hånd på magen og en på brystet og kjenn etter hvilken hånd som beveger seg mest.
  • Tren regelmessig. Det får tankene på noe annet og hjelper kroppen å slappe av etterpå.
  • Gjør hyggelige ting innimellom pliktene. Vær bevisst på aktiviteter som virkelig er atspredende for deg og som får tankene dine til å kople av.
  • Del opp mål og oppgaver i mindre trinn. Store utfordringer kan virke stressende. Dessuten er det bedre å kjenne mestringsfølelsen flere ganger når du når delmålene dine.

Illustrasjon: Istockphoto