Etter over 30 år i PEF takker Mette av

02.02.2022

Etter en menneskealder slutter Mette Land Magnusson som administrasjonssekretær på kontoret til Psoriasis- og eksemforbundet. Edita Daulova blir hennes etterfølger.

Bilde: Etter over 30 år i PEF takker Mette av

Den nyansatte får tittelen administrasjon og økonomi og jobber i en 50 prosent stilling. Edita var allerede på plass på kontoret i begynnelsen av januar, og i de første ukene av året har hun fått opplæring av Mette. Formelt er Mette blitt pensjonist, men det er fortsatt en del gjøremål som må avsluttes etter 37 år på Helsfyr-kontoret til Psoriasis- og eksemforbundet (PEF).

 – For å være helt presis, det er ikke riktig 37 år ennå. Jeg begynte 1. november 1985, så det er nøyaktig 36 år og to måneder.

Hvordan blir det å slutte i PEF etter 36 år og to måneder?

– Ja, hvordan blir det – det lurer jeg også på! Jeg er ganske sikker på at PEF kommer til å følge meg i tankene i lang tid framover! Jeg er medlem, så det blir enkelt for meg å følge med fra et medlemsperspektiv.

– Full av gode minner

Hva har vært det beste med å jobbe i PEF?

– PEF har naturlig nok vært en stor del av mitt liv. Jeg er så full av mye gode minner. Det er mange tillitsvalgte, tidligere ansatte og nåværende ansatte, som har betydd svært mye på det personlige plan. Det har alltid vært veldig hyggelig å delta på landsmøter, representantskapsmøter og diverse kurs opp gjennom årene. PEF har en stor gjeng med tillitsvalgte, som jeg har satt stor pris på å møte og bli kjent med. Jeg har stor respekt for arbeidet de nedlegger som frivillige!

I tillegg ønsker hun å nevne de to revisorene hun har jobbet med i alle disse årene.

– Vi har hatt veldig god hjelp og støtte fra de to revisorene som vi og jeg har samarbeidet med, Ivar Lytomt fra 1985 til 2012. Da overtok hans sønn Odd Ivar Lytomt, og han er fortsatt vår dyktige revisor.

I PEF har Mette ikke bare fått bruk for sin kunnskap om økonomi og administrasjon. Hun har også hatt stor nytte og ikke minst glede av sine lytteegenskaper.

– Jeg tilhører muligens en generasjon som kan savne telefonsamtaler. Du oppnår en helt annen kontakt med mennesker rundt deg med å høre stemmer, ikke bare lese tekstmeldinger og mailer. Jeg mener selv jeg er en god lytter, og jeg har fått mange tilbakemeldinger fra mennesker som har ringt oss opp gjennom årene som har takket for at jeg har brukt tid til å høre på det de har å si. Det er mange ensomme mennesker der ute som mangler noen som kan lytte, og forhåpentligvis komme med gode råd.

Om å få tiden til å strekke til

– Hva har vært mest utfordrende med å jobbe i PEF?

– Det har helt klart vært de gangene hvor jeg har følt at mine kunnskaper ikke alltid har strukket til. Det har til tider vært utfordrende å få nye medlemssystem som jeg har vært helt alene om å betjene, og hvor de som har laget systemene bare har vært tilgjengelige på kveldstid. Det har også til tider vært slitsomt for meg at det har vært mye som skulle gjøres innen en normal arbeidstid. Jeg har måttet gjøre prioriteringer som ikke alltid har vært ok, og det har ofte vært vanskelig å få tiden til å strekke til.

– Hva gleder du deg mest til når du nå blir pensjonist?

– Det har jeg ikke noe helt klart svar på, men jeg tror nok at tanken på at jeg kan gjøre akkurat det jeg vil når jeg vil, er en god følelse. Jeg er glad i å være med mine to barnebarn, samt bistå mine to sønner med det de trenger meg til. Så har jeg en gjeng med nære gode venner og familie som skal pleies. Jeg er glad i å lese bøker –hyllene mine er fulle av både uleste og bøker jeg leste i mine yngre år. Jeg er glad i å gå på tur og teater og konserter gleder jeg meg også til. Så skal jeg teste bydelens eldresenter og se om noe frister der. Yoga driver jeg litt med hjemme så kanskje det blir et kurs?

Kom flyttende etter

PEF måtte ikke lete langt etter Mettes etterfølger. I det gamle kontorfellesskapet i Grenseveien fant vi henne. Dermed flyttet Edita Daulova etter til Fredrik Selmers vei noen måneder etter at PEF-kontoret flyttet i høst. 

Hvorfor takket du ja til å jobbe i PEF?

– Jeg har økonomibakgrunn og bred erfaring med oppgaver innenfor økonomi, regnskap, administrasjon og organisasjonsarbeid. Jeg ønsket å jobbe for en ideell organisasjon og derfor var stillingen i PEF det rette valget.

I PEF skal Edita ha ansvar for regnskap og oppgaver innen økonomi og administrasjon.

– Dermed får jeg brukt min faglig kompetanse til å bistå både generalsekretær,  administrasjonen og medlemmene.

Som en del av samme kontorfellesskap, kjente Edita godt til PEF og diagnosene forbundet jobber for.

– Jeg kjenner organisasjon fra før fra da jeg jobbet for en annen pasientorganisasjon i det samme kontorfelleskapet. Jeg har erfaring med å jobbe både for et nasjonalt kontor og for en lokal avdeling. I tillegg har jeg god innsikt i frivillighetsarbeid. Jeg kjenner til flere med eksem- og hudproblemer og ser dermed viktigheten av jobben PEF gjør.

Hva ser du frem til med jobben i PEF?

– Jeg gleder meg til å jobbe sammen med folk som hjelper andre, fordi det er både givende og inspirerende.

Omfattende regnskapsjobb

Innimellom all opplæring har Mette et og annet råd å gi Edita.

– Det må være å gjøre seg godt kjent med all aktiviteten som foregår i PEF for tiden – og det er ikke lite! Gjengen på kontoret har vært svært produktive og flinke til å skrive gode søknader til Stiftelsen Dam, noe som gjør at regnskapsjobben også blir ganske omfattende. PEF er heldig fordi Edita har god erfaring fra andre organisasjoner, og det er en nyttig erfaring å ta med inn i arbeidet for PEF. Det er også viktig å ikke være redd for si fra om ting som man ikke helt forstår, eller ikke er helt fornøyd med. Jeg ønsker Edita masse lykke til i arbeidet hos PEF.

I alle årene i PEF har Mette hatt ansvaret for medlemssystemet. Fremover vil det være organisasjonsrådgiver Maren Awici-Rasmussen som tar over dette ansvaret. Og ifølge Mette går det fint.

– Medlemssystemet er i meget god hender hos Maren! konkluderer Mette.

Er det noe du ellers vil si på tampen av intervjuet?

– Hjertelig tusen takk for meg!

 

Tilbake