Kunnskap, vennskap og fellesskap

PEF Norge

Alexander besøkte Ung med psoriasis

10.05.2013

Jeg var på besøk hos Sveriges Ung med psoriasis (UmP) helgen 12.-14. april, og hadde en fantastisk helg hvor jeg ble kjent med mange nye fantastiske personer!

Turen startet i lille Molde og jeg fløy til Stockholm hvor jeg møtte de andre deltakerne på Centralen. Sammen tok vi buss til Djuronaset ca. 50min utenfor Stockholm. Der skulle vi tilbringe helgen sammen.

Bli kjent
Vi startet helgen med et informasjonsmøte der vi ble bedre kjent med hverandre. Vi skulle fortelle litt om oss selv og hva vi driver med. På slutten av møtet var det noen bli-kjent leker, der vi blant annet skulle intervjue hverandre om våre navn, våre forventinger for helgen og om interessene våre. Vi fikk også en «hemmelig venn» vi skulle være ekstra snill med i løpet av helgen. På slutten av helgen skulle prøve å gjette om hvem din hemmelige venn var. På kvelden var det tid for middag og resten av kvelden gikk med til sosiale aktiviteter.

Språklig handicap
Neste dag spiste vi frokost sammen og startet opp dagens møte. En fra styret i UmP fortalte litt om hva de drev med og hva deres mål var. Utpå dagen fikk vi besøk av aktivitetsfirmaet Åpent hav. De holdt en aktivitet som het posisjon ukjent…

Vi gikk sammen 3 og 3, hvor en var lagleder og 2 skulle finne poster, guidet av laglederen. På mitt lag ble jeg laglederen, og Andrea og Andreas var mitt Team. Jeg guidet de rundt på hotellområdet via Walkietalkie og et kart kun jeg fikk se. Dette var morsomt, for selv med vårt språkhandikap vant vi hele greia! Vi ble belønnet med en medalje i den mest originale fargekombinasjon, nemlig blått og gult!

Mafia
Deretter var det inn å dusje og skifte, og så bort i restauranten for å ha en treretters middag av fantastisk standard. Den var kjempegod! Etter middag dro vi ned til hotellets basseng og tok oss et bad, før vi fortsatte kvelden med biljard og dartspill. Senere på kvelden spilte vi kortspillet «Maffia» eller «mafia» som vi ville sagt! Dette var veldig morsomt da vi fikk testet tilliten til hverandre og ikke minst om man var flink strategisk!

Siste dag
Søndagen fikk vi besøk av en hudlege. Vi fikk stille henne spørsmål som vi ønsket svar på.
Vi fikk også besøk av Per Hånell, skribent og journalist for Psoriasis-tidningen.
Tilslutt tok vi bilder av deltakerne og spiste en siste middag før hjemreise.

Jeg vil oppsummere med at det var en lærerik helg hvor jeg fikk møte mange fantastiske personer og jeg fikk lære av deres opplevelser med psoriasis. Lærdom jeg har tatt til meg.

Sum = En fantastisk helg!

Av Alexander Nogva, styremedlem PEF-ung

Bildet til venstre: Alexander Nogva, Fotograf Per Hånell
Bildet til høyre: Kevin og Amanda, Fotograf Per Hånell

Tilbake
Psoriasis- og eksemforbundet Postboks 6547 Etterstad, 0606 Oslo | Besøksadresse: Borgenveien 66, 0373 OSLO | post@pef-ung.no