Å leve med psoriasisartritt

Det kan være utfordrende å leve med psoriasisartritt.

Psoriasisartritt (PsA) kan gi store plager, med svært redusert livskvalitet og redusert funksjonsevne. Sykdommen kan begrense både arbeidsevnen og daglige aktiviteter

Lise (32) som har levd med psoriasisartritt (PsA) i fem år. I filmen forteller hun hvordan det var å bli syk som nybakt småbarnsmor, og om hva hun gjør for å leve best mulig med sykdommen.

Du finner filmen nederst i saken.

Fysisk aktivitet 

Wenche Staveland Hasselberg var 24 år da hun fikk PsA. Hun hadde betennelse i hele kroppen, alle bevegelser var smertefulle. Hun hadde alltid vært fysisk aktiv og det var en stor sorg å bli satt ut av spill. Men det var aldri et alternativ å sette seg i sofaen.

- Det var veldig viktig for mitt eget selvbilde å holde meg noenlunde i form. Jeg var ung, og det å se bra ut var en like stor drivkraft for meg som helsa. Det kostet meg mye mer krefter enn før, men jeg gjorde det.

Wenche hadde før hun fikk diagnosen blitt introdusert for mensendieckgymnastikk. Det ble hennes form for trening i årene fremover, og det er det fremdeles.

- Ingen hopp eller sprett, men styrking av muskulatur i mage, rygg, balanse og holdning. Dette har gjort at jeg har holdt treningsrutinen oppe og muskulaturen sterk selv om leddene har vært betente, sier Wenche, som prøver å gjøre noen styrkeøvelser hver eneste dag. – Fem minutter før sengetid kan gjøre underverker!

(Hele intervjuet stod på trykk i Hud og helse 4/2017)

Enkle kostholdsgrep kan ha stor effekt

Personer med PsA har forhøyet risiko for å utvikle hjerte og karsykdom både på grunn av sykdommen og medikamenter. Det anbefales et hjertevennlig kosthold og høyt inntak av fisk. Det anbefales å ta tilskudd av omega-3 daglig, 1 til 3 gram.

Mange personer med PsA er undervektige fordi smerter gjør at de ikke spiser nok. På den andre siden er det en del som sliter mer overvekt og trenger hjelp til å endre kostholdet.

Har du utfordringer med kostholdet kan du be om å bli henvist til en klinisk ernæringsfysiolog.

Matvarer som kan gi økte leddsmerter:

  • Rødvin
  • Svinekjøtt
  • Rødt/røkt kjøtt
  • Tomat, rød paprika og jordbær
  • Sitrus
  • Sjokolade
  • Rølt fisk
  • Gluten, sukker og melk (testing må gjøres i samråd med lege og ernæringsfysiolog)

Spis gjerne mer av disse matvarene:

  • Fet og mager fisk
  • Frukt
  • Grønnsaker
  • Avokado
  • Belgfrukter
  • Magert kjøtt
  • Magre meieriprodukter
  • Nøtter
  • Sunne planteoljer

(Deler av teksten stod på trykk i Hud og helse 4/2017)