Nytt digitalt medlemstilbud

20.03.2020

Psoriasis- og eksemforbundet har innledet et samarbeid med den digitale hudlegetjenesten Askin.

Bilde: Nytt digitalt medlemstilbud
Tekst: Ingunn Vassvik Michelsen, kommunikasjonsrådgiver i Los & Co
 
Det er 14 hudleger med bred og lang erfaring som utgjør teamet i Askin, og prisnivået ligger på nivå med det offentlige.
 
Når fastlegen bruker tjenesten koster det 351 kroner for pasienten, som er det samme som egenandelen hos en offentlig hudlege. Én konsultasjon for en privatperson koster 595 kroner.
 
Samarbeidet med Psoriasis- og eksemforbundet gir medlemmene i forbundet 10 prosent rabatt på hver konsultasjon når de sender inn selv.
 

Bilde og app

 
Psoriasis- og eksemforbundet har gjennom en årrekke arbeidet systematisk og strategisk for å bedre kapasiteten på hudleger på landsbasis, og ikke minst har forbundet jobbet for en bedre dekning nasjonalt. 
 
– Denne digitale tjenesten kan ikke erstatte den fysiske hudlegen som tar
prøver og har kontakt med den enkelte, men dette er et viktig supplement, sier generalsekretær Terje Nordengen i Psoriasis- og eksemforbundet.
 
Tjenesten fungerer slik at du tar et bilde av hudproblemet med appen på mobilen og sender bilder inn med en beskrivelse av problemet. I løpet av 24 timer, på hverdager, får du svar fra vakthavende hudlege i Askin, med e-resept om det er behov for det.
 
 
Koden for medlemmer i Psoriasis- og eksemforbundet: Psoriasis2020 
 
Hvis det er en privatperson som bruker tjenesten, kan vedkommende velge selv om fastlegen skal få rapport om konsultasjonen.
 

Et trepartssamarbeid

 
– Vi ønsker å bygge opp under trepartssamarbeidet mellom pasient, fastlege og spesialist, så vi anbefaler at fastlegen får rapport (epikrise), sier Mohammad Rizvi.

Han er overlege på seksjon for hudsykdommer på Rikshospitalet og gründer i Askin. Selskapet har samarbeidet med utvalgte sykehjem og fastleger i Oslo, og studien viser at 70 prosent av en gruppe på 171 pasienter kunne hablitt diagnostisert via appen, og det var ikke behov for fysisk konsultasjon.

– Er et bilde og en kort beskrivelse av et hudproblem nok til å diagnostisere en pasient?
 
– Ja, hudfaget er veldig visuelt, og dette er det forsket mye på internasjonalt. Er det tvilstilfeller, så kan vi be om mer informasjon via chatfunksjonen i tjenesten. Bildene vil også vise om det er behov for fysisk konsultasjon hos spesialist, og da vil vi henvise pasienten for dette, sier Rizvi.
 

Sikkerhetsspørsmål

Det er mange spørsmål rundt sikkerhet i en tjeneste som dette. Er diagnostiseringen
mulig å gjøre med noen bilder? Kan pasientene være sikre på at bildene ikke kommer på avveie, og er det et trygt journalsystem? Dette har gründerne i Askin jobbet seriøst med.
 
Jurister med spesialkompetanse har jobbet sammen med utvikleren Sangha, slik at alle retningslinjer og lovverk fra Datatilsynet og GDPR er fulgt. Askin har et journalsystem som kan rapportere til fastlegen.
 

Bildetekst:
Psoriasis- og eksemforbundet har inngått en avtale med den digitale hudtjenesten Askin. Bak fra venstre: Kommersiell sjef Heidi E. Bergseng i Askin, forbundsleder Tord Johansen i PEF, medisinsk rådgiver Nils-Jørgen Mørk i Askin, nestleder Hilde Mellum i PEF, gründer Mohammad Rizvi i Askin og generalsekretær Terje Nordengen i PEF.
Foto: Carsten Pedersen, Los og Co

 

Tilbake