Hvorfor ny visuell profil?
Tiden er inne til å starte en prosess for å modernisere Psoriasis- og eksemforbundets visuelle profil, logo og farger.

En organisasjon kan med sin visuelle profil uttrykke sin identitet, sitt arbeid og målgrupper den ønsker å nå. En visuell profil kan også si noe om hvor aktuell og relevant en organisasjon er.
Med visuell profil mener vi logo, men også farger, skrifttype, brevarkmaler m.v.
Skape synlighet
Tiden er inne til å starte en prosess for å modernisere Psoriasis- og eksemforbundets (PEF) visuelle profil, logo og farger. Som en organisasjon endrer seg, som PEF gjør, er det naturlig at også den visuelle profilen endrer seg. En visuell profil med fargevalg, designelementer og logo er organisasjonens ansikt utad og på mange måter førsteinntrykket.
Ved en visuell profil som viser at organisasjonen er relevant for målgruppen(e), gis det et inntrykk av en organisasjon som følger med i tiden og tar tak i aktuelle problemstillinger som beslutningsmyndigheter og media tar opp og som folk er opptatt av.
I tillegg er lanseringen av en ny profil også en anledning i seg selv til å skape synlighet for organisasjonen.
Tilpasse digitale flater
PEFs logo og visuelle profil i dag er ikke tilpasset dagens bruk. Mye har skjedd siden den ble vedtatt i 2015. Blant annet er ikke logoen godt nok tilpasset digitale flater – og i dag er det der logoen i hovedsak brukes. Denne utfordringen handler delvis om at logoen er spesielt detaljrik. Det gjør den vanskelig å jobbe med, særlig i mindre størrelser.
Videre er ikke logoen universelt utformet. Den er vanskelig å se og lese for grupper som for eksempel er svaksynte. Det er behov for en logo og en visuell profil med fleksibilitet til å fungere på ulike steder, på ulike måter.
I løpet av de siste 63 årene har den visuelle profilen og logoen til PEF utviklet seg i takt med tiden og utviklingen av organisasjonen PEF. Den har vært endret og justert flere ganger.
Landsmøtevedtak
Landsmøtet 2024 fattet følgende vedtak:
Landsmøtet vedtar at det skal gjennomføres en prosess for å utvikle ny visuell profil for PEF i løpet av landsmøteperioden. Sentralstyret får fullmakt til å oppnevne et utvalg som skal håndtere prosessen. Utvalget skal legge frem forslag til ny visuell profil for representantskapet i 2025, som fatter endelig vedtak om ny profil.
Et utvalg bestående av følgende personer har gjennom 2025 jobbet med et forslag til ny visuell profil:
- Stig Marius Betten Åsgård, sentralstyret i PEF
- Anne Berit Kolset, PEF Troms
- Jonas Angeltveit-Pedersen, PEF Bergen og omegn
- Eldrid Oftestad, kommunikasjonsansvarlig i PEF
- Mari Øvergaard, generalsekretær i PEF
Om prosessen
Det har vært gjennomført en grundig utredningsprosess. Utvalget har jobbet aktivt med å definere hvordan PEF ønsker å fremstå, og hvordan PEF ønsker å oppfattes.
Ekstern designer har vært involvert i startfasen, men det meste av arbeidet har vært gjort internt i gruppen med designkompetanse hentet fra egne rekker. Det var et viktig signal fra landsmøtet å få til nettopp dette. Forslaget som nå sendes ut på høring har også blitt presentert for en brukergruppe.
Utvalget har hatt hyppige møter både fysisk og digitalt, og dialog digitalt mellom møtene. Det har vært viktig for utvalget å ta med seg identiteten og historien til PEF inn i den nye visuelle profilen.
Målet har med andre ord ikke vært å endre PEFs logo i dag til noe helt ugjenkjennelig, men å ivareta mange av elementene i dagens logo og visuelle profil, men modernisere denne og tilpasse den bedre til alle kommunikasjonskanalene (digitale og analoge) vi i hovedsak bruker i dag.
Utvalget ønsker å bruke den visuelle profilen til å vise frem PEF som en moderne og relevant organisasjon, men med røttene sine trygt plantet i historien. Derfor ønsker vi tilbakemelding fra våre medlemmer på forslaget på nye logo.
Hva skjer videre?
Forslaget ble sendt på høring 25. juni, og fristen for å delta i høringen er 6. august.
Alle innspill fra PEFs medlemmer vil bli lest og vurdert av utvalget. Innspill som kommer gjennom denne høringsrunden vil også legges ved saken, når den skal opp til diskusjon og vedtak i PEFs representantskapsmøte 7. september.
Endelig forslag på ny visuell profil presenteres til representantskapet i sakspairene senest 15. august og på et digitalt møte med tillitsvalgte – PEF-praten.
Her kan du sende inn din mening om det nye logoforslaget
Her kan du lese om tankene bak det nye logoforslaget